fredag 4. januar 2013

Har du lik? Åh, ellers tusen takk.

Ok - en beskjed til dere som selger klær og sko. Det kommer kanskje som et sjokk - men nei: å reklamere med "bestselgere" er IKKE måten å få denne dama til å handle. Jeg vil ikke ha det som "alle" andre har. Jeg ville heller hatt en oversikt over hva folk sjeldnest har kjøpt - da er det nemlig aktuelt. Og nei - du velmenende ekspeditrise: det er ikke overbevisende når verken du (med din kvalmt lekre rumpe, runde pupper oppe under haka og lange negler) eller din kollega (lunken, usmakelig kledd og som ser billig ut) sier med stor entusiasme at : "den har jeg og, jeg får altså så mye skryt for den!" Da går den uprøvd tilbake på stativet. Jeg kan til nøds kikke litt på bilder av klær på modeller. De er jo fra en annen planet, så forventningene om å ligne er lave. Men å risikere å bli sett i samme topp som ekspeditrisa på Cubus.... Da helst uvitende. Noen måneder tilbake drog jeg frem min nye, vakre topp. Gjesten vår, ei snerten blondine, ble lattermild: "den har jeg og! Skulle ha den i dag. Men ombestemte meg i siste sekund!" God latter. Til jeg traff vertinna. Brunette med lekker bak og fine bein. I samme topp.... Gutter: ja - det betyr noe! Vi blir sammenlignet! Haaaater det!

Jeg skulle i stort selskap til vår beste venn - femtiårsdag må vite! En uke før finner jeg - tilfeldig på vei til hårfargeavdelingen på Sparkjøp - en linkjole. Gøye farger. Kler meg for fest. Klar til å gå da Gemalen (kokkeassistent for kvelden) ringer. "Jeanette mente jeg måtte ringe, ville bare si at Migget har samme kjole som deg". Ja - jeg har en mann som får med seg slikt. Skjønne, skotske Migget - på alle vis. En femti høy tror jeg. Str ekstra small. Jeg er en syttitre. Og i andre enden av str-guiden... Jeg byttet i siste liten. Og glad var jeg, da jeg resten av kvelden kunne høre Migget sin skotske entusiasme: "and I only paid like twenty pound for it!". Det var forresten et røverkjøp. Bortsett fra at jeg aldri har brukt den.....

Nei folkens og klesbransje: jeg vil ikke ha bestselgeren. Ei heller kopiere de ansattes garderoben. De plaggene jeg kjøper - er det bare ett av. Til det motsatte er bevist.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar