tirsdag 22. mai 2012

Til dere ekle, sleipe, slimete.....

Jeg erklærer herved krig.Det er blodig alvor, og jeg advarer: her går det nok et og annet liv tapt, ja .Hvorfor? Jo, det kan jeg fortelle:  Jeg vil gå i gresset uten å bli klissete mellom tærne. Jeg vil ha blader, og ikke bare blomster, på de nydelige blå blomstene i bedet. Jeg vil ha de nye staudene mine i fred, spesielt den utrolig vakre "Midnattsblomst" som skinner som en sol midt i en haug med mold i disse dager. Jeg vil åpne den brune dunken uten å bli nedrent av snegler på flukt. Nok er nok: det er sneglekrig!

Min kjære, kloke mor har alltid vært motstander av gift. Jeg vet ikke hva hun har sagt til tidligere naboer, men jeg husker at nabofruen en dag, tatt på fersken med Roundup i neven, fortalte at hun hadde sett mor med en kanne gift på Gåselabben under hekken, og da hadde hun og tenkt at hun kunne våge seg til å skvette litt gift på de mest utsatte steder....hele hun dryppet av dårlig samvittighet. Mor har tydelig hatt en viss autoritet i området.

Det henger i. Naturens egne metoder skal brukes først. Kanskje er det ikke så farlig med alt som renner ut i dusjen, såpe, shampoo, balsam, barberskum, deorester, rester av hudkremen, rester av solkremen...det har iallefall aldri vært et tema. Men klor og salmiakk har vært et tema, og kan man benytte seg av grønnsåpe i steden: så sier det seg selv at det er naturlig...

Velvel, man blir et produkt av sine omgivelser. Det henger i. Jeg blander trofast chilli og vann og sprøyter mot lus. Uhyre effektivt. Og jeg plukker snegler, og inviterer på det deiligste saltvannspa år ut og år inn. Vi har et steinbed med deilige forhold for snegler. I tillegg har vi en flott komposthaug i nabohagen som ligger kloss i vår hekk. Velkommen til alle flyktninger. Men nå er det så til de grader nok.

Nå har jeg lest om alle slags midler. Jeg liker ikke tanken på å sette ut parasitter. Nei, jeg syns vi skal prøve å bekjempe dette med miljøvennlige midler! Og takk og pris for nettet. Her er det masse knask å prøve seg på. Jeg fant et knippe råd som jeg vurderte - og ikke prøvde.

1. Favoritten: "Det du trenger for å få dette til å fungere: 1 softgun + softgunkuler 3-5 pakker med kinaputter/mindre form for fyrverkeri 1 Lighter Bruksanvisning: Først lader du om på softgunen med softgunkuler (så mange farger som mulig på kulene), så plasserer du så mange snegler du finner på et sted der det ikke er gress i nærheten, helst på asfalt. Deretter skyter du hull i sneglene som skal være underst og fort deg med å plante inn kinaputten (det hadde vært en idé å lage en lengre lunte for å bedre tid til å springe vekk fra åstedet). Plasser sneglebombene unnerst i sneglehaugen og legg lunta klar for avfyring. Tenn på og spring ti meter unna. Nyt synet av snegleregn og den sneglefrie hagen din." Ja, det funker nok....
2. Så har vi de vanlige rådene om å servere øl, slik at de i sin egen drukkenskap drukner i ølet. En fin måte å gå på...
3. Plukke dem og ha dem i saltvann. Sikkert ikke godt, og hvor mange barnebøtter med sneglelik kan man ha før det bikker mot ekkelt?
4. Dele dem i to. Æsj!

Ulempen med alle disse er at det forventes en viss...vel, plukking! Jeg liker IKKE å plukke snegler, jeg syns de er ekle, og når de kryper for livet opp mot kanten på bøtta så MÅ jeg kikke på dem og se om en er leopardsnegle, som visstnok bør ivaretas for fremtidig avl slik at de kan forsyne seg av og spise de ekle andre. Og slimet er uhåndterlig. Det går ikke av uansett om jeg bruker skrubb, lut og prøver å gni det mot buksa til gemalen.

Så nå har jeg funnet mitt drømmemiddel:



Kaffe! Det viser seg at kaffe har en nevrologisk effekt på sneglene som gjør at de....vel, dauer. Og her er artikkelen som sier noe om det! Så jeg gikk til innkjøp av fire pakker vakuumpakket kaffe av den sykt billige typen. Det gjorde jeg litt impulsivt halv elleve om kvelden, etter to glass rødvin og ei pils - inntatt i pur glede over at det går mot tropenatt ute... Og som vanlig, når jeg syns jeg gjør rare ting, så får jeg forklaringsbehov. Så den kjerringa som kom inn på Kiwi halv elleve om kvelden, dunstende av alkohol og kjøpte opp lageret med kjip kaffe mens hun mumlet noe om snegler: det var meg. Flaue greier. Men klar! Så jeg benyttet resten av dagslyset og åpnet kaffien. Glemt var naboene som sitter ute de og i det fine været. Borte var fornuften som sa noe om at det kom til å lukte kaffi over hele nabolaget... ehrm. Det er jo for vårt felles beste!

Og så pøste jeg på. Fire pakker kaffe strødd rundt, på og i alle blomstene. Og var det snegler der, så kan jeg ha strødd ekstra mye på dem....ehrm. Jeg har ikke plukket EN snegle. Bare strødd kaffe i alle hulrom i bedet, rundt alle blomster, under alle bladene.

Og jeg fryder meg! Det STINKER kaffe. Naboene går og snuser i lufta. Men jeg har ikke brukt gift. Og skulle dette bli vellykket, så deler jeg så gjerne tipset med dere! Nå sies det at å sprøyte konsentrert kaffe på sneglene og skal ha effekt, men jeg begynner i andre enden: for 71,6 kroner i kaffe har jeg gjort en innsats nå.

Skulle ikke dette ha ønsket resultat, vel.... da kjøper jeg gift. Jeg bare sier det.

Nå: opp og plukke snegler ut mellom tærne.


4 kommentarer:

  1. I dag er det fem dager siden kaffestrøing. Ingen snegler sett siden!!!!

    SvarSlett
  2. Fantastisk. Det skal jeg prøve. Her har det gått i øl. Venter bare til jeg er helt sikker på at alle har drukna, finner en plass jeg kan tømme de ut, og lukker øynene når jeg tømmer.

    SvarSlett
  3. Akkja, så er det forbudt i EU... så fra nå av skal jeg bare bruke det til å gjødsle planter med. Dessuten viser saks seg å være vel så effektivt.... :D

    http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/kan-vaere-forbudt-aa-bruke-kaffe-i-krigen-mot-brunsneglen-3861551.html

    SvarSlett
  4. Aha! Du bruker rett og slett ny kaffe, du! Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Har tenkt at jeg måtte samle sammen all gruten, liksom. Og hvor lang tid tar det i dette huset hvor det faktisk ikke konsumeres all verdens med kaffe, liksom...? Det var jo et glimrende forslag, Gunnhild! Støttes herved og utprøves med det samme! :)

    SvarSlett