tirsdag 17. april 2012

Reklame for klær eller kondomer?

Jeg har sett på mye rekame i det siste.  Det er få reklamer som virkelig er bra. Noen få er morsomme. Noen tankevekkere. Og noen husker man pga en dans eller en sang. Men er ikke målet at jeg skal ha lyst til å bruke penger på det som vises? Da må det ikke irritere meg, altså. Og det er det jo mye som gjør. OneCall har f.eks en tåpelig reklame med et skilt med "utlands"-avtale. Utlands??? Sist jeg sjekket het det da vitterlig UTENLANDS? Argh, da kan jeg ikke bruke dem. Og hva er det med LYDEN??? Den er så sinnsykt høy! Her sitter jeg, i all fordraglighet og nyter mitt daglige mordmysterium, når reklamen bryter inn med et lydnivå som truer med å vekke både meg og naboene (skriket mitt....). Hvorfor? For å tvinge oss til å skru av?



Men verstingen over alle verstinger vant faktisk gull her nylig. En Gullbarbie. Det er bare det at Gullbarbie gis til noen som virkelig har sendt et feil signal om skjønnhetsidealet til verden og ungdommer. Verstingen heter Jack & Jones, og med fare for å virke barnslig, som en rødstrømpe, kvinnesakskvinne av verste sort, ta en kikk på: Reklamen.



Du kan velge figur. Og min første anbefaling er at du velger Vïntage. Da skulle man jo tro at man fikk se ...ja, tatt helt ut av det blå, f.eks herreklær? Siden det er et klesmerke? Men neida. På ingen måte. Da får man sett ei dame, veltrent så det holder, i minimalt med klær. Så lite, at jeg til tider er bekymret for at puppene skal VELTE ut av den alt for lille bh'en. Dvs, det er ikke en liten bh, jeg tipper en drøy D, men puppene er mye mer. Hun står i sin egen standardposisjon, dvs at hun har den ene foten frem, og på tå. Hendene i siden. Denne startposisjonen har hun i alle filmene. Det hun sier, mens hun flørtende ser i kamera, er ting som at du som valgte denne typen antrekk, nok ikke har myke byhender, og du har nok ikke noe imot å bli skitten... Så viser hun noen øvelser du som mannemann kan gjøre. Og det går sånn: Først drar du skuldrene opp og ned, i hennes tilfelle mens du dytter puppene ekstra godt sammen. Tre ganger. Så ned i knærne. Og knullebevegelser. Og så for biceps: tre ganger fake manual i hånd som løftes mot skulder - også nå med puppene i evig kamp om midtplassering. Og avslutningsvis: Moscitos. Da klapser du deg sjæl på rævva. Treningsøkt over.

Nå når man har varmet opp med denne stilen, kan man jo for gøy - så sant man ikke er utslitt etter første akt, kjøre ny stil. F.eks: Premium. Nå får man samme dama i samme posisjon. Tilsynelatende forann en bar, iført høye hæler, strømpebukse, skjørt til nesten knærne, og bh. Jepp. Bh. Push up. Og hun kan fortelle at du som velger denne stilen er urban, du kjenner alle de hippeste klubbene, og at du nok "gjør det" (jeg antar hun mener sex) på mange trange plasser, f.eks lager og toalett. Så noen øvelser for å trene til dette: Bøy deg frem slik at kløfta slår imot deg som det svarte hull, og: Knulleøvelser med armene frem. Knulleøvelsene med en arm ut (støtte i veggen?), nye øvelser med armen ut andre vei. Ut med foten, og voila. Du får beskjed om at du var flink....

Heldigvis for dem som ennå ikke har mistet pusten, så er det to til. Vi har f.eks Jeans Intelligens, for dem som liker å slappe av i sanden. For å unngå å få sand "everywhere", så kommer noen øvelser. Først tar man i bakken med flate hender. Ned, opp, ned, opp. Fire ganger. Så tar vi to knebøy. Og så setter vi en fot frem, og overraskelse: knullebevegelser. Så andre foten frem, og: knullebevegelser. Så kaster vi på håret til høyre, ut med sanden. Så snur vi oss i sideposisjon, og rister på ræva - forøvrig dekorert med dusker - for å få sanden ut fra gjenglemte steder. Gjentas på andre siden. Tydelig at øvelsene ikke har ført til svetting, for den ristingen der kan ikke få noe annet enn flass løs. Til gjengjeld har de ikke hatt ønsket effekt, for målet var jo å unngå sand på unevnelige steder?

Phu. Etter denne slitsomme treningsøkten må man innom Premium Teck. I en gymsal presenteres du som typen som liker å bli het og svett.... men da må man trene flere muskler. Da kan man gå ned, skli langs gulvet og opp. En gang kan man ta en svær feminin bevegelse til venstre, og en til høyre. Strekk og: veldig bra.

Det eneste vi da mangler, er episoden hvor hun gjør dette med gutta. Så er vi i boks. Og J&C har visst nok solgt noen bukser underveis. Antar jeg. Kanskje. Ikke til meg, riktignok. Men så er jo heller ikke jeg målgruppen? Men hvem er da i målgruppen??? Jeg må rett og slett spørre. Hvem i heiteste huleste er kundene som skal tenkte at dette gir dem kjøpelyst??? Jeg er sikker på at både bikiniene/undertøyet til den lekre dama (jepp, hun er virkelig flott) selger så det kviner. Av menn som handler til dama, og som naturlig nok får en nedtur... Og av kvinner som ønsker å fremstå som hovedpersonen, og som naturlig nok får en nedtur.... Men hva med herreklær, som det faktisk reklameres for?

J&C burde skamme seg. De har kanskje prøvd å være morsomme, men de har bommet så til de grader. Det er flaut, unødvendig, pinlig og latterliggjørende. Og det er menn som burde være i harnisk, over å bli fremstilt som idioter med sand i rattata, som enkle sjeler som som har sex i park og på toalett ved tilfeldige treff. Selv gleder jeg meg til en motsatt reklame. En haug med litt anonyme damer i antrekk man egentlig ikke kan se, og en mann som fremstiller oss som villige og ville på jakt etter sex - som kun er iført en minimal sak mens han spiler med muskler. Reklame for joggesko. Til sammenligning forøvrig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar